Friday, January 14, 2011

Perhiasan Muslimah

Suatu masa dahulu, ketika saya rancak dengan forum di Iluvislam.com saya ketengahkan persoalan perhiasan untuk muslimah ini dan saya ingin berkongsi kata2 forumer tersebut :

A : yaka wana lembut x menarik perhatian??? saya ne lelaki dan saya rasa wana lembut tu menarik perhatian sangat di tambah wajah yang ayu lagi

B: Sebab itulah lelaki kena menundukkan pandangan. Kalau muslimah yang memakai pakaian hitam pun masih boleh menarik perhatian orang lelaki, pakaian yang yang berwarna lembut tetap boleh menarik perhatian orang lelaki. Tundukkanlah pandanganmu, wahai kaum muslimin. Kita sebagai muslimah sudah memelihara aurat kita, dan ada banyak dalam kalangan kita yang sedang berusaha ke arah kebaikan juga. Marilah kita semua bermuhasabah diri... Wassalam... Wallahua'lam bis sowab...

A: bukanlah saya nak lihat..saya hanya kongsi apa yang lelaki rasa...klu tanya perempuan mana dia tau apa macam mana lelaki rasa...saya kongsi di sini supaya muslimah boleh buat perubahan...kalau saya nak tengok baik saya tak bagitau ALLAH KNOWS THE BEST

Tidakkah wanita memerhatikan sabdaan Nabi yang berikut ini:-

Hazrat Hasan Basari ra memberitahu bahawa dia telah mendengar Rasulullah saw bersabda,”Allah melaknati orang yang memandang kepada seseorang wanita asing dan juga seseorang yang dipandang itu.”(mishkat)

yang di pandang dilaknat dan yang memandang. Kenapa dipandang dilaknat?sebab mereka menarik perhatian sehingga dipandang dengan pandangan haram seperti tidak berkedip mata melihat wanita tersebut dan dengan nafsu. jadi kalau orang bagitau janganlah berhias kamu ne menarik perhatian saya, maka janganlah pula jawab kamu tundukkanlah pandangan dari saya sebab dua-dua akan kena laknat. so terimalah nasihat, sebab orang tu pun taknak kamu kena laknat dan dirinya sendiri.


PERHIASAN MUSLIMAH

Aisyah ra. Meriwayatkan bahwa suatu ketika seorang wanita dari suku Muzainah datang menghadap Rasulullah saw. di dalam masjid. Ia memakai pakaian dengan gaya terbaru dan berjalan berlenggak-lenggok. Rasulullah saw. bersabda kepada Majelis, “Wahai manusia, hentikanlah kaum wanitamu dari memakai pakaian dengan gaya terbaru dan berjalan dengan berlenggak-lenggok, karena Bani Israil telah dilaknat karena kaum wanita mereka menghiasi diri mereka dan datang ke masjid sambil berjalan berlenggak-lenggok.”(Hr. Ibnu Majah)

Urwah ra. Meriwayatkan perkataan Aisyah ra. Sebagai berikut, “Wanita-wanita Bani Israil membuat sandal yang terbuat dari kayu yang mereka pakai ke tempat-tempat ibadah mereka, dan mereka senantiasa menarik perhatian laki-laki, oleh kerana itu Allah melarang mereka pergi ke sinagog (tempat ibadah orang yahudi).”(musnad Abdur Razzaq)

Imam Dzahabi dalam kitab al kabair mengatakan, “Di antara perbuatan yang menyebabkan wanita mendapat laknat ialah: menampakkan perhiasan, emas, dan mutiara yang berada di bawah niqab (cadar) nya; memakai wewangian seperti misik, anbar, dan tibb; apabila keluar rumah, memakai berbagai kain celupan; memakai pakaian sutera; memanjangkan baju, dan melebarkan serta memanjangkan lengannya. Semua ini termasuk tabarruj yang dimurkai Allah swt. Dan pelakunya dimurkai di dunia maupun diakhirat.(Hijab, az zawaajir)

Imam Jassas menafsirkan ayat(*an-nur : 31) ini sebagai berikut :

“jika Allah mengkategorikan bunyi suara perhiasan yang dipakai wanita sebagai symbol kecantikannya, maka diharamkan bagi wanita memakai pakaian luar yang berwarna cerah dan penuh corak(misalnya jilbab atau purdah yang mencolok ketika ia sedang berada di antara lelaki yang bukan mahram.”(hijab)


Yang terbaik bagi wanita sebagaimana dalam kitab al-hijab :

1. Wanita tetap tinggal di rumah-rumah mereka.

“tidak diperbolehkan bagi wanita keluar rumah, kecuali untuk suatu keperluan yang memaksa.”(Hr. Tabrani)

2. Kalau Keluar rumah kena berhijab.

Tidakkah orang yang meletakkan gambar di facebook, twitter dan laman2 sosial macam orang keluar rumah 24 jam, jasad dirumah tapi boleh dilihat 24 jam oleh sesiapa sahaja?...hanya cetusan minda untuk kita berfikir...

No comments: