Sunday, December 7, 2008

FIKIRKAN

Sufyan atstsauri berkata: jika kau melihat orang yang pandai al-quran itu disayang oleh tetangganya, dan di puji oleh kawan-kawannya,maka ketahuilah bahwa ini suka mengambil-ambil hati(yakni tidak tegas amar ma’ruf dan nahi anil mungkar).[1]


Kata2 di atas sebagai renungan bersama. Hari ini kita takut di hina,di caci kerana agama Allah swt. Tapi tidak bermaksud lah semua manusia begitu tetapi kata2 ini adalah untuk diri kita. Untuk diri kita renungkan samada diri kita ini betul2 dalam kerja yang semua mukmin di utus untuknya.


Abu Dardaa’ ra berkata: siapa yang menasihati saudaranya di muka umum(terang-terangan) maka berarti telah memalukannya dan siapa member nasihat itu sendirian maka benar-benar akan memperbaiki. Dan bila tidak mempan(berguna) nasihat dengan rahsia maka boleh minta tolong kepada orang-orang yang baik untuk mencegahnya dari perbuatan maksiat,maka jika tidak di kerjakan yang demikian pasti perbuatan maksiat itu akan menjalar dan maharajalela sehingga membinasakan mereka semua.[1]

Tapi hari ini kita suka memalukan orang skodeng orang lepas tu letak kat dalam youtube. Apakah yang kita harapkan dari jalan seperti ini???kesedaran???keinsafan??? ia hanya memalukan manusia tanpa merubah mereka…malah kita boleh membawa seorang kepada 1 lagi dosa iaitu membunuh diri kerana malu…fikir-fikirkanlah…


[1] Kitab tanbihul ghafilin

3 comments:

ukhti sajidaLillah said...

hmmm
ada beberapa insan yang perasan ana tinggal depan surau tuh...hamba Allah tu ahli jamaah jugak, dia ajak pun mungkin sebab ana tak penah kuar umah...tepi rumah pulak ada rumah sorang jemaah jugak,ntahlah dah bekeluarga ka belum...tu pasalla ana heran, and ana tak pegi pun ke surau tuh...dorang memang sedia tabir untuk jemaah wanita, tapi tetap ana masih segan. adik2 baru umur 11 and 7, macam mana nak suh dorang tanya?rasanya ada satu kuarga karkun di sini tapi umah tak tau and tak kenal pun..ana tak explore kg ni, ana dok umah jak...tak berani pun nak kuar.sampai ada yang fatwakan ana ni ikut ajaran sesat...astaghfirullah...
ana bingung sangat2 sekarang...sabar jak...
kemarin ana ada terampak jemaah tu wat macam bayan kat umah tepi tuh, dengar2 macam tu aja...tak jelas pun.macam mana ya?UMS ni adakah ya?xda kan?huhu
nanti ana try tanya ngan jiran lain...mungkin dorang kenal kuarga karkun tu...
jazakallah..

PIANED said...

xpala 2.....buat usaha di rumah lah dgn adik2 dan kuarga...

PIANED said...

klu d ums buat lah usaha d kalangan kawan2.....dakwah n tabligh wpun di mana2.....blaja2.....ajak kebaikan wpun blm dapat lakukan n cegah mungkar wpun blm tnglkan